Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kommer Lionel Messi att spela i VM 2026?
Lionel Messis internationella karriär har fått avslutad i förtid vid flera tillfällen. Trots detta fortsätter han att inspirera en hel värld av fotbollsfans – och försäljningen av Messi fotbollskläder förblir stark, då supportrar över hela världen visar sitt stöd till den argentinske legenden.
Sista gången Argentina spelade i ett VM utan Messi var Mauricio Pochettino i försvaret och Diego Simeone på mittfältet. David Seaman höll nollan för England när de sydamerikanska jättarna blev utslagna i gruppspelet.
Det räcker med att säga att det var länge sedan.
Argentina kan vara i en dyster situation utan Messi igen vid tidpunkten för VM 2026. Landslagets talisman kommer att fylla 39 år under turneringen och har upprepade gånger uttryckt tvivel om hans förmåga att spela.
Ändå är Messi fortfarande en kraft att räkna med, även med tiden. Medan Inter Miami förbereder sig för VM har hoppet återuppväckts om att den globala superstjärnan kommer att stanna kvar tillräckligt länge för att spela i en nordamerikansk turnering. Har dessa förhoppningar grusats?
Vad tycker Lionel Messi om VM 2026?
Messi är en man av få ord, och de han säger om sitt lands framtid är inte alltid rättframma. Argentinas kapten drog sig tillbaka från landslagsspelet 2016 och 2018, men fick så småningom ett nytt kontrakt.
Inför VM 2022 i Qatar beskrev Messi turneringen som "mitt sista VM, såklart, ja".
Den hållningen mjuknade under de följande åren, och Messi bibehöll fortfarande en air av tvetydighet samtidigt som han lämnade utrymme för spekulationer. "Sanningen är att när man börjar tänka på det är det långt borta, men samtidigt kommer det att gå snabbt, eller hur?" funderade argentinaren i april 2025.
"För mig var det här året viktigt, att få en svit av matcher och att vara i god form. Förra året hade jag en försäsong, startade några matcher, men missade sedan några matcher på grund av skador eller dålig form. Den här försäsongen har varit bra, jag började bra och jag känner mig bra."
Messis viktigaste budskap är tålamod. "Jag ska tänka på det och jag ska se, men jag vill inte heller sätta upp det målet", varnade han. "Jag tar det dag för dag, först och främst för att se hur jag mår fysiskt, men också för att vara ärlig mot mig själv."
Vad säger Lionel Scaloni om Messis deltagande i VM 2026?
Scaloni har redan övertygat Messi att återvända till landslaget en gång. Efter ett dåligt VM 2018 tog Scaloni över laget – initialt bara tillfälligt – och lade grunden för Messis återkomst. I sex vänskapsmatcher utan nummer 10 noterade Argentina fem nollan och fyra segrar, vilket byggde upp en yngre kärna som frestade Messi att återvända 2019.
Efter att Messi gick i pension 2016 var Scaloni inte längre i landslagsstaben, så han vädjade på sociala medier: "Leo, gå inte."
Efter VM-finalen 2022 insisterade Scaloni känslosamt: "Messi borde ha en plats i nästa VM. Om han vill fortsätta spela kommer tröja nummer 10 alltid att vara hans."
Allt eftersom frågor kring Messis framtid fortsatte att dyka upp, tog Scalonis tålamod gradvis slut. "Vi väntar och ser, det finns fortfarande gott om tid", sa Argentinas tränare till media i mars 2025. "Vi måste spela en match i taget, annars kommer vi att upprepa samma ämne resten av året. Vi måste låta honom hantera det själv och vi väntar och ser. Han kan fatta ett beslut när han vill, låt oss inte göra honom galen."
Så länge Scaloni är ansvarig för laget kommer Messi att ha en plats i Argentinas VM-trupp.
Äldste utespelaren i VM-historien
Messi har redan rekordet för flest VM-framträdanden och spelade sin 26:e match i turneringen i finalen mot Frankrike. Det skulle dock inte vara förrädisk terräng om Messi skulle återvända till turneringen 2026.
VM-finalen i USA är planerad att äga rum en månad efter Lionel Messis 39-årsdag. Sju utespelare har tidigare spelat i turneringen vid en mycket äldre ålder – Roger Milla gjorde till och med mål för Kamerun 1994 vid 42 års ålder (även om många tror att Milla kunde ha varit äldre). Det är ingen överraskning att barn och vuxna redan förbereder sig för turneringen med en ny Fotbollströja med namn barn på ryggen – och ofta står det “Messi 10”.
Som Milla bevisar definieras inte detta vackra spel av vilket datum du är född. Som Messis landsman Diego Simeone en gång sa: "Det finns ingen ålder i fotboll. Det är åldern på ditt sinne och dina ben."
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)